De lancering van de Nederlandstalige Facebook ging bijna geruisloos.

Het PR-bureau van het bedrijf in Londen deed nog een Nederlandstalig
persbericht de deur uit, maar dat was het.

Het PR-bureau had zelfs niemand beschikbaar om de pers te woord te staan. Zó
belangrijk is de Nederlandse markt kennelijk ook weer niet voor Facebook.

Dat kan ook niet anders, want het bedrijf zou financieel groots uit
moeten pakken, met bijvoorbeeld dure marketingcampagnes, om Hyves en
LinkedIn van de troon te stoten.

Hyves heeft inmiddels meer dan 5 miljoen leden, en de zakelijke netwerksite
LinkedIn zou om en nabij de 500.000 leden hebben.

Facebook mag over de hele wereld dan een indrukwekkende 70 miljoen leden
hebben (beduidend meer dan LinkedIn's 22 miljoen), in Nederland zal de
netwerksite nog geen deuk in het Hyves-pantser kunnen slaan.

Dat verwacht ook Boris Veldhuijzen van Zanten, een internet-ondernemer die
zich volop beweegt in marktkringen.

"Kijk naar eBay, dat nog niet zo lang geleden de Nederlandse markt
betrad. Dat kon ook niet op tegen Marktplaats, ondanks dat eBay wereldwijd
de grootste was."

Volgens Veldhuijzen is het ook niet verstandig van Facebook dat het alleen
maar de eigen site vertaalt, in de hoop daarmee groot te worden in de
uitgekozen landen.

Want er zijn verschillen tussen hoe mensen uit verschilende gebieden websites
benaderen.

"Alleen maar een site vertalen en het concept verder één op één in een
andere markt neerzetten - dat werkt niet. Je moet ook kijken naar de lokale
gebruiken en cultuur."

Hoewel hij Facebook weinig kansen toedicht in de Nederlandse markt,
heeft Boris zelf óók een Facebook-lidmaatschap, naast zijn Hyves-pagina.

"Dat heeft te maken met het internationale aspect, het enige streepje dat
Facebook vóór heeft op Hyves. Mijn Amerikaanse vrienden hebben allemaal
Facebook, die gaan echt niet nog eens een Hyves-account aanmaken vanwege mij."

Een ander voordeeltje dat Facebook zou kunnen hebben, is dat het een iets
zakelijker uitstraling heeft. Maar helaas voor Facebook: veel Nederlanders
die een netwerksite voor zakelijke doeleinden willen gebruiken, zitten al op
LinkedIn.

"LinkedIn is veel meer een service waar je je curriculum vitae op zet.
Veel mensen gebruiken die service dan ook voor hun zakelijke dingen, en
hebben hun Hyves-pagina ernaast voor de privé-dingetjes."

Mocht Facebook koste wat kost toch de grootste sociale netwerksite
willen worden in Nederland, dan heeft Veldhuijzen van Zanten nog wel een
tip.

"Er is een econoom die stelt dat als een nieuw product een bestaand
product van de troon wil stoten, het nieuwe product op zijn minst tien keer
beter moet zijn dan het bestaande."

Het succes van Hyves vormt min of meer een bewijs voor die stelling.

Ilse Media - onderdeel van Sanoma - kocht destijds Cu2 van de Nederlandse
oprichters, en zag vervolgens hoe een nieuw bedrijf, Hyves, Cu2 ruimschoots
voorbij streefde.

Dat zal Hyves niet overkomen met Facebook.

"Sociale netwerksites gaan niet meer weg", besluit Boris Veldhuijzen
van Zanten. "Je kunt zeggen: ik doe er niet aan mee'. Maar dat zou
hetzelfde zijn als zeggen: 'ik solliciteer niet meer.'"

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl